2023-06-06 19:03:00

STEM OTVORENE RADIONICE

U sklopu provedbe projekta STEM u OŠVrgorac, 5. lipnja 2023. godine održale su se zabavne STEM radionice u prostorijama Osnovne škole Vrgorac.

As part of the implementation of the STEM project in Vrgorac Elementary School, on June 5, 2023, fun STEM workshops were held in the Vrgorac Elementary School.

Kako napraviti krug u duginim bojama, simulirati erupciju vulkana ili napraviti 3D model i isprintati ga? Sve to naučili su učenici od 4. do 8. razreda zajedno sa učenicima posebnog odjela, u zabavnim i interaktivnim radionicama o kemijskim reakcijama, 3D edukaciji i STEM-u i održivom razvoju. Radionice su u popodnevnim satima održane i za učitelje OŠ Vrgorac. 'Organizacijom radionica željeli smo pokazati kako se i kroz igru i zabavu može puno naučiti. Osim vježbi koncentracije, preciznosti i motorike, uče se i samostalnost, potičemo ih na razmišljanje, promišljanje i donošenje zaključaka. Drago nam je da smo dio ovog projekta, a djeca su iznimno zainteresirana za učenje novih vještina', rekao je ravnatelj škole Krešimir Kuran te istaknuo kako je ovo samo jedan u nizu projekta koji provode u školi. 'Zadovoljni smo ćemo iz prve ruke moći razmijeniti iskustva sa zemljom koja je puno naprednija u STEM tehnologijama u obrazovnom sustavu i ta iskustva primijeniti u našoj školi', dodao je.

"By organizing the workshops, we wanted to show that a lot can be learned through play and fun. Except concentration, precision and motor skills exercises, they learn how to be independet, we encourage them to think, reflect and draw conclusions. We are glad to be a part of this project, and the children are extremely interested in learning new skills,' said the headmaster of the school, Krešimir Kuran, and pointed out that this is just one of a series of projects that they carry out at the school.

"We are pleased that we will be able to exchange first-hand experiences with a country that is much more advanced in STEM technologies in the education system and apply these experiences in our school," he added.

Smijeh i veselje izazvale su kombinacija octa i sode bikarbone ili kvasca i vodikovog peroksida koje su stvorile zanimljivu reakciju pjene koja nabuja i prelije se iz epruvete pa tako simulira erupciju vulkana. Neutralizacijom sode bikarbone i octa stvoren je plin ugljikov dioksid koji je napuhao balon. Papar koji je plutao u vodi se razdvojio na sve strane umakanjem štapića sa deterdžentom, a istim postupkom nekoliko boja koja su plutale na površini vode razdvojile su se i stvorile šarenilo u krugu.

Laughter and joy were caused by the combination of vinegar and baking soda or yeast and hydrogen peroxide, which created an interesting reaction of foam that swells and overflows from the test tube, thus simulating the eruption of a volcano. By neutralizing baking soda and vinegar, carbon dioxide gas was created, which inflated the balloon. The pepper floating in the water was separated on all sides by dipping the stick with detergent, and by the same process several colours floating on the surface of the water were separated and created a colourful circle.

    Učenici viših razreda upoznati su s time što je 3D printanje i tehnologija 3D ispisa. Učenici su uživo vidjeli kako se printa figurica po modelu te su im dani primjeri prednosti ove tehnologije poput prilagodbe finalnih proizvoda, brzog stvaranja modela, uz mala ulaganja i brojne mogućnosti za zabavu, ali i zaradu.

Students of higher grades are familiar with what 3D printing is and 3D printing technology. The students saw live how a figurine is printed according to a model and were given examples of the advantages of this technology, such as customization of final products, quick creation of models, with small investments and numerous opportunities for fun, but also for making money.

Danas se gotovo sve može 3D isprintati i zamijeniti postojećim, a ova se industrija brzo razvija jer je profitabilna i mijenja trendove.

Today, almost anything can be 3D printed and replaced with an existing one, and this industry is developing rapidly because it is profitable and changes trends.

  Radionice su organizirane u suradnji s partnerima na projektu sa Sveučilišta Stavanger iz Norveške. Inge Christ, voditelj školskog laboratorija pri Sveučilištu Stavanger sa kolegama je održao predavanje o održivom razvoju. Nakon predavanja učenici su sa iPadima izašli u okružje škole gdje su fotografirali stvari za koje smatraju da su dio održivog razvoja poput biljaka i drveća. Fotografije su pohranjene u aplikaciju s kojom su zatim prolazili kroz mogućnosti i rješenja za održivost sukladno njihovom odabiru. 'Svaki učenik ima drugačiju perspektivu i svoje viđenje održivog razvoja. Iz toga možemo puno naučiti. Iz svakog projekta u kojem sudjelujemo izvlačimo različite globalne perspektive. Klimatske promjene utječu na sve nas, sve se češće javljaju, a na sjeveru mijenjaju se tri puta brže od uobičajenog. Važno je da učenici daju svoja rješenja i ideje za bolju budućnost. Neki puta smisle nešto čega se mi znanstvenici nismo ni sjetili jer razmišljaju drugačije od nas', rekao je Christ. Napomenuo je kako se po pitanju održivosti treba oslanjati na činjenice, vjerovati u budućnost te biti optimističan i pozitivan. 'I mali koraci su važni, poput dnevnih odluka i navika. Prijenos znanja i iskustava je iznimno značajno i zato promoviramo znanost', dodao je. Sveučilište u Stavangeru ima inovativan i međunarodni profil te predstavlja pokretačku snagu u razvoju znanja i procesima promjena u društvu. Njihova društvena misija je izazvati dobro poznato i istražiti nepoznato. Ciljevi projekta su educirati obrazovne djelatnike za STEM vještine, educirati učenike, modernizirati učionice i nabaviti STEM opremu. STEM pristup obrazovanju obuhvaća četiri područja: prirodne znanosti, informatiku, inženjerstvo i matematiku i označava poticanje na interdisciplinarno učenje - kombinaciju svih područja u rješavanju nekog zadatka. Financijski mehanizam EGP-a i Norveški financijski mehanizam pridonose smanjenju socijalnih i ekonomskih razlika unutar Europe te jačaju bilateralnu suradnju između država donatora (Island, Lihtenštajn i Norveška) i Republike Hrvatske.

Osnovna škola "Vrgorac"